Folkhälsoexpert positiv till totalförbud mot tobaksrökning

Samhället har försökt informera bort rökning i över 50 år, men fortfarande röker omkring 900 000 svenskar varje dag. Och ska man vara ärlig är det frågan om det inte är alla prishöjningar på cigaretter som varit mest effektiva för att få ned antalet rökare. Som lekman kan jag tycka att om samhället nu verkligen vill förbättra folkhälsan, så är ett totalförbud något som måste testas när information uppenbarligen inte räcker.

Men jag är lekman och mina åsikter väger ganska lätt. Därför känns det självklart skönt att höra att Hans Giljam, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet, delar min åsikt:

– Jag tycker att det enda raka vore att lagstifta om ett förbud mot att röka tobak. Andra åtgärder, som att informera om riskerna med att röka, har vi använt i decennier och även om de fungerar tar de för lång tid, säger Hans Gilljam.

Det här inlägget postades i Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.